14 лютого у Торгівельно-промисловій Палаті України Голова Державної регуляторної служби України Ксенія Ляпіна презентувала Аналітичний звіт про роботу ДРСУ в 2016 році, після чого відбулося публічне обговорення результатів виконання державної регуляторної політики і дерегуляції у сфері господарської діяльності у 2016 році. Захід організувала ДРСУза підтримки Програми USAID «Лідерство в економічному врядуванні».

Серед присутніхбули керівникигромадських об’єднань підприємців, міжнародні та вітчизняні партнери, представники науково-експертного середовища, посадовці та народні депутати, представники ЗМІ.  

Від ВГО «УФІБ» у заході приняв участь директор ВГО «УФІБ» О. Черкашин, який також є членом Експертно-апеляційної ради ДРСУ з питань ліцензування.

Під час проведення заходу неодноразово було підкреслено, що як і в 2015, у минулому році постерігалося ігнорування з боку окремих міністерств та відомств, місцевих органів виконавчої влади вимог про погодження проектів регуляторних актів з ДРСУ. Особливо це стосується тих, хто найбільше задіяний у процесах реформування економічної та соціальної сфер. Це може свідчити і про невпевненість розробника у якості підготовленого документу, і про недостатню професійну кваліфікацію, і про наявність прихованих корупційних схем у проектах. На виявленні таких регулювань ДРСУособливо планує зосередитися у майбутньому.

Усім органам виконавчої влади та місцевого самоврядування було рекомендованобільше уваги приділяти відстеженню результативності вже прийнятих документів. Цей процес потребує системної організаційної та глибокої аналітичної роботи. Саме він є основою для здійснення дерегуляції на усіх рівнях. Відстеження має здійснюватися спільно з суб’єктами господарювання і відповідно підготовленими фахівцями.

Значні проблеми у регуляторній діяльності виявлено в органах місцевого самоврядування. Незважаючи на те, що у порівнянні з 2015 роком відбулось зниження (на 24 %) їх регуляторної активності,  констатованомасове прийняття неефективних або й шкідливих управлінських рішень. З проектів, які були подані у 2016 році (1 287), 90 % виявилися неякісними. При цьому, майже у жодному випадку розробниками не проводились розрахунки витрат, які понесуть суб’єкти господарювання внаслідок запровадження запропонованих регулювань.

Особливо тривожить така ситуація у зв’язку з передачею ряду владних повноважень з центрального на місцевий рівень. Під час презентації звіту йшлося також про продовження реформування ліцензійної та дозвільної сфер.

Завдяки проведенню професійної та своєчасної експертизи ДРСУвдалося упередити включення до актів, що регулюють надання документів дозвільного характеру та дозвільні процедури, вимог, не передбачених спеціальними законами. 70% проектів нормативно-правових актів, пов’язаних з наданням документів дозвільного характеру та адміністративних послуг, містили положення, які ускладнювали діяльність суб’єктів господарювання та запроваджували надмірне державне регулювання.

У 2016 році прийнято наступний План з дерегуляції. Найбільша увага у ньому приділена спрощенню адміністративних процедур регулювання господарської діяльності (56 заходів); спрощенню умов провадження підприємницької діяльності у сферах інформаційних технологій та телекомунікацій (29 заходів); спрощенню процедур митного, податкового регулювання господарської діяльності та подання звітності (19 заходів); удосконаленню процедури державного нагляду (контролю) за регулюванням господарської діяльності (19 заходів).

На 2016 рік було заплановано виконання 64 заходів, з яких третину виконано. Переважну більшість істотних результатів ДРСУочікує на початку 2017 року.

Наприкінці року, завдяки прийняттю низки Законів, ДРСУотримала нові повноваження та завдання, які мають серйозно прискорити процес реформування системи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

На законодавчому рівні створено умови для оптимізації роботи контрольно-наглядових органів, лібералізації державного нагляду; дію Закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» поширено на ряд органів влади. Із скаргами на дії органів державного контролю підприємці зможуть звертатись до Державної регуляторної служби, яка отримала усі повноваження щодо перевірки цих органів. Розпочато створення при ДРС Ради з питань державного нагляду (контролю), яка розглядатиме звернення щодо позапланового заходу державного контролю суб’єкта господарювання. Є плани щодо створення аналогічних рад у регіонах.

Як висновок, слід зазначити, що сьогодні Державна регуляторна служба України є єдиниммайданчиком для вироблення ефективних, прозорих, економічно обґрунтованих рішень. Обговорення учасниками ринків запропонованих змін до законодавства  проводяться саме на базі ДРС, що свідчить про довіру бізнесу до методів роботи Служби, її відкритості та можливості знаходити баланс інтересів.

Члени УФІБ Запрошуємо відвідати сайти компаній - членів УФІБ