І нформуємо, що у Верховній Раді України зареєстровано законопроект про внесення змін до Закону України "Про Національну поліцію" (щодо виконання рекомендацій, які містяться у коментарях Генерального директорату з прав людини та верховенства права Ради Європи).

Номер, дата реєстрації: № 4753 від 02.06.2016.
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=59281 

02 липня 2015 року Верховною Радою України було прийнято закон України №580-VIII «Про Національну поліцію України» (далі – Закон) метою якого було реформування правоохоронних органів Міністерства внутрішніх справ України та створення Національної поліції України як органу виконавчої влади, який служитиме суспільству і призначений для охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічного порядку та громадської безпеки. До сьогоднішнього дня реформування системи правоохоронних органів триває. 
Разом з тим, прийняті положення у Законі не в повній мірі відповідають стандартам Європейського Союзу, а деякі з них ставлять під загрозу до-сягнення результатів у реформуванні патрульної поліції та поліції в цілому. Після вступу в дію закон було виявлено ряд правових неузгодженостей, усунення яких, сприятиме прискоренню впровадження європейських стандартів роботи правоохоронних органів. 
На цьому наголошено у п.п.2.4 п.2 у Коментарях Ради Європи до проектів законів України «Про органи внутрішніх справ» та «Про Національну поліцію». 
Ключові зауваження до положень Закону України «Про Національну полі-цію»: 
- Роль Національної поліції та окремих співробітників поліції як захис-ників прав людини в окремих сферах має бути прописана більш дета-льно, чітко визначено межі повноважень співробітників поліції стосовно проведення арешту, обшуку;
- Має бути більш чітко прописані етичні вимоги до Національної поліції як державної служби;
- Має бути жорсткіше врегульовано обробку персональних даних у поліцейських базах даних, зокрема стосовно строків зберігання даних та прав доступу до них суб’єкта даних;
- Положення, що регулюють просування співробітників поліції по службі мають бути більш гнучкими і передбачати просування на конкурсній основі, а не лише за вислугу років;
- Впровадження стандартів, визначених Європейським кодексом полі-цейської етики;
- Прийняття попереднього висновку Ради Європи стосовно меж застосування сили на територіях, визначених як території проведення «антитерористичних операцій»;
- Структуру різних підрозділів Національної поліції має бути визначено достатньо детально, як цього вимагають відповідні європейські стандарти.
Неврахування рекомендацій Ради Європи, викладених у Коментарях Генерального директорату з прав людини та верховенства права Ради Європи до проектів законів України «Про органи внутрішніх справ» та «Про Національну поліцію», може свідчити про відсутність наміру України запроваджувати зміни у відповідності до європейських стандартів. 
В той же час, представники Ради Європи неодноразово наголошували, що реформа поліції проводиться на довгострокову перспективу та очікують стрімкого підвищення довіри населення до кримінального правосуддя в цілому. 
Зокрема, даним проектом пропонуються наступні зміни до Закону України «Про Національну поліцію»: 
- В статті 13, 23 Закону виключити зі складу поліції органи досудо-вого розслідування (дублюються повноваження з кримінальною поліцією) та поліцію охорони (виходить за межі діяльності поліції). Запропонована зміна викладена у п.4.27 Коментарях;
- В статті 14 Закону передати повноваження керівнику поліції затвер-джувати кошторис (задля підвищення незалежності керівника поліції). Запропонована зміна викладена у п.2.4, 2.7 Коментарях;
- В статті 21 Закону надати виключні повноваження по призначенню першого заступника та заступника керівника поліції (з метою узгодженості дій керівництва поліції) Запропонована зміна викладена у п.2.4,2.7 Коментарях;
- В статті 26 Закону виключити можливість ведення бази даних відносно осіб щодо яких поліцейські здійснюють профілактичну роботу (з метою захисту прав осіб та не порушення їх презумпції невинуватості шляхом сбору персональної інформації). Окрім того, пропонується запровадити строк зберігання песрональної інформації в базах даних. Запропонована зміна викладена у п.4.30, 4.31 Коментарях;
- В статті 31 Закону додати підставу для перевірки документів (задля обґрунтованого втручання поліції). Запропонована зміна викладена у п.4.34 Коментарях;
- В статті 32 Закону додати обставини законності перевірки документів особи. Окрім того, пропонується запровадити гарантію дотримання прав особи щодо її затримання. Запропонована зміна викладена у п.2.4 Коментарях;
- В статті 33 Закону виключити можливість запрошення особи на опитування до поліцейського приміщення (з метою уникнення випадків незаконного затримання особи, ведення особи в оману або здійснення на неї психологічного тиску). Запропонована зміна викладена у п.2.4, 2.7 Коментарях;
- В статті 34 додати гарантію забезпечення прав особи шляхом обов’язкового здійснення відеофіксації. Запропонована зміна викладена у п.2.4, 2.7 Коментарях;
- В статті 37 Закону гарантувати право особи на інформування щодо її місцезнаходження. Також, пропонується визначити конкретні строки обмеження пересування особи чи транспортного засобу або утримання вилучених особистих речей (з метою гарантування прав осіб). Запропонована зміна викладена у п.4.35 Коментарях;
- В статті 40 Закону надати особам право доступу до відео матеріалів, на яких зафіксовано особу (даний матеріал відноситься до персональних даних). Запропонована зміна викладена у п.4.39 Коментарях;
- В статті 43,46 Закону виключити можливість застосування поліцейських заходів примусу, коли це є невиправданим, а також деталізувати випадки застосування вогнепальної зброї (відсутність критерію визначення «невиправданості» та ризик нанесення ушкоджень особам). Запропонована зміна викладена у п.4.40 Коментарях;
- В статті 45 Закону гарантувати право особи на життя та стандарти Європейського Союзу щодо використання спеціальних засобів. Запропонована зміна викладена у п.2.4 Коментарях; 
- В статті 47 Закону запровадити конкурсний підхід до призначення поліцейських (задля забезпечення об’єктивного та прозорого призначення осіб). Запропонована зміна викладена у п.4.45 Коментарях;
- В статті 48, 51,52,57 Закону запровадити добір поліцейських у відповідності до європейських стандартів – виключно через конкурси та із залученням громадськості. Запропонована зміна викладена у п.4.45-4.48 Коментарях;
- тощо.

За результатами розгляду та проходження зазначеного законопроекту у ВРУ вас буде обов’язково поінформовано.

Члени УФІБ Запрошуємо відвідати сайти компаній - членів УФІБ